Mistä aloittaa, jos haluaa oppia paremmaksi puhujaksi tai kuuntelijaksi?

”Puhu niin, että toiset haluavat kuunnella sinua. Kuuntele niin, että toiset haluavat puhua sinulle.”

 

Törmäsin yllä olevaan sitaattiin jollain englanninkielisellä lifestyle sivustolla. Jäin tätä sitaattia miettimään, sillä kulmalla että lauseet pysäyttivät minut viisaudellaan, mutta samalla totesin, että helpommin sanottu, entä toteutettu.

Suurin osa ihmisten välisistä ongelmista liittyy haasteisiin juuri tällä aluella, eikä kysymys ole siitä, etteivätkö ihmiset haluaisi puhua tai kuunnella toisiaan paremmin, kysymys on ennemminkin siitä, etteivät ihmiset osaa, koska kukaan ei ole heille näitä taitoja opettanut.

Työssäni valmentajana ja vuorovaikutustaitojenkin opettajana, olen kyllä riemukseni todennut, että nämä taidot ovat  kenen tahansa opittavissa.

 

ALOITA KUUNTELUSTA

Yksi coachin ydintaidoista on aktiivisen kuuntelemisen taito – eikä se ole pöllömpi ihmissuhdetaito muillekaan. Coaching-koulutuksessa opiskellaan ennenkaikkea taitoa kuunnella, mitä toinen viestittää; ei pelkästään ääneen lausutuilla sanoilla, vaan myös sanoilla, joita ei sanota. Ihminen voi olla puhumatta, mutta ei koskaan viestimättä. Kehomme se vasta puhuukin. Yleensä vielä rehellisemmin entä suumme.

Jos haluat paremmaksi kommunikoijaksi, voit ensin opetella kuuntelemaan itseäsi. Ihminen, jolla on yhteys omiin tunteisiin, ja joka osaa havainnoida omia ajatuksiaan, tunnistaa ne helpommin myös toisissa.

AINA EI OLE OTOLLINEN HETKI – JA SE ON AIVAN FINE

Kiireessä ja mielen säntäillessä sinne tänne, aito kuuntelu harvoin onnistuu. Tarvitaan siis taitoa ja mahdollisuutta olla läsnä. Multitasking ja läsnäoleva kuuntelu harvoin onnistuvat yhtäaikaa.

Ehkä sinullekin on tuttu tilanne, että kerrot jotain sinulle tärkeää asiaa läheisellesi, ja huomaat nopeasti, ettei toinen kuuntele sinua laisinkaan. Ärsyttävää, ainakin minusta. Eipä tee mieli enää uudestaan avautua. Pitäkööt tunkkinsa ja vaikka mitä muutakin.

Todennäköisesti olet kokenut tilanteen myös toisinpäin: ehkä lapsesi tai joku muu läheisesi on yrittänyt kertoa sinulle tärkeää asiaa, ja sinä olet esittänyt kuuntelevasi, mutta oikeasti mielesi on vaellellut jossain muualla. Ärsyttävää – myös siitä toisesta. Eipä tee hänelläkään todennäköisesti enää mieli avautua sinulle. Ei varsinkaan, jos tämä toistuu usein.

Ihmiset, näköjään erityisesti teini-iässä, huomaavat tällaiset asiat salamannopeasti, myös puhelimessa ja muissa viestimissä, joten turha on yrittää keplotella näissäkään kanavissa.

MIKÄ SIIS NEUVOKSI?

Jos sinulle tarjoutuu kuuntelemisen mahdollisuus, kuuntele! Kaikilla aisteillasi. Arvosta sitä, että joku luottaa sinuun ja arvostaa sinua sen verran, että haluaa jakaa jotain itsestään tai elämästään kanssasi.

Mikäli sinulla on tärkeä homma kesken, tai muuten vain hetki ei ole sopiva, voit reilusti sanoa: ”Minulla on tämä homma tässä kesken, kestätkö odottaa asiasi kanssa 7 minuuttia, niin teen tämän loppuun ja sitten voin antaa jakamattoman huomioni sinulle?”

Ja sitten teet niinkuin lupaat. Näin vastapelurisi oppii luottamaan sanaasi ja kykyysi kuunnella.

Useinkaan asiat, joita varsinkin lapset haluavat kertoa, eivät vie kauan aikaa. Kun heidän nähdyksi ja kuulluksi tulemisen tarpeensa täyttyy, he lähtevät pian tyytyväisinä puuhailemaan omia juttujaan. Ja sinä voit jatkaa hyvillä mielin omia puuhiasi, kunnioitettuna kuuntelijana, jolle jatkossakin halutaan kertoa asioita.

MITEN PUHUA, NIIN ETTÄ TOISET KUUNTELEVAT?

Siihen et voi täysin vaikuttaa, koska viestintään tarvitaan aina kaksi toimivaa päätä ja häiriötön kanava siihen väliin. On olemassa ihmisiä, joille puhuminen on yhtä hyödyllistä kuin seinille serenadien laulaminen.

Voit vaikuttaa kumminkin siihen, että kuuntelet toisia, ja toivot – tai vaikka ihan pyydät, että toinen vastavuoroisesti kuuntelee sinua takaisin. Toimivissa ihmissuhteissa tämä ”sääntö” täyttyy automaattisesti.

VAROITUS – KIIHTYMINEN AKTIVOI LISKOAIVOT

Tärkeää, varsinkin ristiriitatilanteissa, on pyrkiä puhumaan silloin, kun tunnetila ei ole vielä liian kiihkeä. Sanotaan, että sykkeemme mennessä yli 90, aivomme napsahtavat reaktiiviseen liskotilaan, jolloin kykenemme ainostaan hyvinkin alkukantaisiin reaktioihin: hyökkäämään, pakenemaan tai ”näyttelemään kuollutta”.

Rakentava keskustelu vaatii kehittyneemmän ajattelusysteemin – systeemi kakkosen – käyttöä, joten mikäli tunnistat itsessä tai toisessa kiihtymistä, on viisaampaa pitää erätauko ja ottaa etäisyyttä asiaan. Rauhoittua, ja palata sitten käsittelemään asiaa. Painotan asiaan palaamisen tärkeyttä.

Ehkä siis se mies, joka pakeni kiihtynyttä vaimoaan laiturinnokkaan tai lähikuppilaan, toimikin lopulta viisaasti, vaikka perään totuuksia ladelleesta puolisosta ei sillä hetkellä siltä tuntunutkaan.

Who knows?

COACHING DIALOGI ETSII RATKAISUJA JA SUUNTAA KESKUSTELUJA MYÖNTEISEEN SUUNTAAN

Coaching on ratkaisukeskeinen ohjausmuoto, jonka systemaattinen rakenne ja dialogi ohjaavat ajattelua ja keskustelua ratkaisukeskeiseen suuntaan. Tällä tekniikalla myös muut keskustelut muuttuvat perinteisestä asioiden pyörittelystä, ehkä jopa syyttelystä, myönteisempään suuntaan.

Idea on siinä, että lähdemme aktiivisen kuuntelun ja eteenpäin vievien kysymysten avulla viemään keskustelua kohti tavoitetilaa, sen sijaan että velloisimme asioissa, jotka ovat väärin. Suuntaamme huomiomme eteenpäin.

Yksi tärkeimmistä kysymyksistämme onkin: miten toivoisit että tilanne olisi? Mitä voisimme asialle tehdä?

Voit harjoitella kuuntelemista ja kyselemistä ensin ihan vain itseksesi; kun kuulet itsesi paremmin ja opit sanoittamaan omia toiveitasi, mallin siirtäminen tilanteisiin toisten ihmisten kanssa, onkin jo paljon helpompaa.

Kommunikaation opiskeluun kuuluu laajasti erilaisia malleja ja kehikoita, joita voi ja kannattaa kenen tahansa opiskella. Aloita vaikka yllämainituista kuuntelemisen ja kysymysten esittämisen taidoista. Pääset niillä hyvään alkuun.

IHMISET ALKAVAT TOIPUMAAN HETKELLÄ, JOLLA KOKEVAT ITSENSÄ KUULLUIKSI

Sanotaan, että ihmisuhteidemme laatu määrittelee lopulta koko elämämme laadun. Miksipä ei siis kannattaisi satsata ihmissuhdetaidoista tärkeimpään, vuorovaikutustaitoihin. Vaikutukset näkyvät kaikkein tärkeimpien ihmisten, itsesi mukaanlukien, lisääntyneenä hyvinvointina ja onnellisuutena. Mikä parasta, ne ovat aivan kaikkien opittavissa, sinunkin ja minunkin.

 

Kirjoittaja Auli Hedman, työskentelee koulutusjohtajana Life Coach Academyssä, opettaen uusia coaching-tekniikoita ja kokonaisvaltaisia elämäntaitoja ihmissuhdetyön ammattilaisille ja itsensäkehittäjille. Auli työskentelee myös yritysvalmentajana Coaching Labissa, joka on moderni työhyvinvoinnin palvelutalo yrityksille, jotka haluavat kehittää toimintaansa hyvinvoivien ja tiedostavien ihmisten kautta.

LUE LISÄÄ

www.lifecoachacademy.fi
www.coachinglab.fi