MITEN AUTAN ASIAKKAITANI JOHTAMAAN AIKAANSA JA SAAVUTTAAMAAN TAVOITTEENSA

Lue, miten 10 vuotta coachingia työkseen tehnyt Auli Hedman saa, sekä asiakkaittensa että oman kaaoksensa haltuun, ja parhaimmillaan jopa ihmiset laulaen työtänsä tekemään, niin että vapaa-ajallakin vielä hymyilyttää.

”Valmennuksiini hakeutuu yhä enemmän ihmisiä, joilla on haasteita ajankäytön ja riittämättömyyden tunteen kanssa. Tunne on tuttu itsellenikin, ja tarvitsen tähän aika ajoin itsekin sparrausta ja ulkopuolisen kriittistä havainnointia, sekä ajankäyttöni järkevää kyseenalaistamista.

Mitä olen oppinut 10 vuoden valmentajan urallani on, että tässäkin asiassa on syytä nostaa kissaa häntää myöten pöydälle.

Lue alta tärkeimmät tipsini, millä saan itseni ja asiakkaani ohjattua takaisin raiteilleen, jos ja kun stressi ja kaaos ovat lamaannuttaneet tekemisen.

KARTOITA TAVOITTEET JA ANALYSOI NYKYTILA

Jotta voidaan päästä konkreettiseen elämänlaadun parantamiseen ja tulokselliseen toimintaan, on usein syytä tarkastella asiakkaan tavoitteita ja nykytilaa.

Mitä haluat saavuttaa? Enemmän? Vähemmän?

Käytän usein tässä kohtaa yhtä lempi työkaluani ”Neljää jalkaa”, joka on mainio elämänhallinnan työkalu, jonka avulla kartoitetaan asiakkaan elämää nelikenttäjaon avulla.

Kun olemme tsekanneet elämän kokonaiskuvan, pohdimme mikä olisi ihannetila, jossa asiakas saisi riittävästi aikaiseksi ja voisi silti hyvin.

Tämä ei ole tänä päivänä aivan helppoa. Taustalla vaikuttavat monet asiat: arvot, uskomukset, elämäntilanteet, asiakkaan energiataso.

Usein joudumme jumppaamaan tämän äärellä syvemminkin: miksi asiakas haluaa muutosta, mitä kaiken haluamisen takana oikeasti on?

Kun asiakas löytää syynsä syvemmät, kenties arvonsa, hänen on helpompi tehdä elämän inventaariota ja lähteä ohjaamaan elämäänsä haluamaansa suuntaan.

REALISMIA AIKATAULUIHIN JA FIKSUJEN RUTIINIEN LUONTI

Kun asiakkaan tavoitetila on kirkastettu, lähdemme tutkimaan kalenterista, millaisella aikajänteellä asiat ovat realistista toteuttaa.

Usein jaamme tavoitteet kahteen tasoon: pitkän aikavälin tavoitteeseen ja lyhyen aikavälin tavoitteisiin. Hahmottamalla kokonaiskuvaa ja pilkkomalla tavoite pienempiin osiin, asiakkaalle tulee hallinnan tunnetta elämäänsä, asiat konkretisoituvat, jolloin niitä on helpompi lähteä toteuttamaan.

Tämä kohta hyvin toteutettuna antaa asiakkaalle usein myös virtapiikin: hähmäinen kaaos ja epämääräiset tavoitteet muuttuvatkin mahdollisiksi, ja asiakas saa innostusta ja motivaatiota mennä eteenpäin.

REALITY CHECK

Toinen juttu, mikä tässä on oleellista, on tutkia nykyistä ajankäyttöä ja ydintehtäviä.

Käytän ajankäytön analysointiin usein ”Kartoita ydintehtäväsi” -työkalua sekä ”Rutiinilukkaria”. Niiden avulla konkretisoidaan, mitä tehtäviä asiakkaalla on tällä hetkellä, ja kuinka hän käyttää aikaansa nyt.

Tässä kohtaa kriittiset ulkopuoliset silmät ovat enemmän kuin tarpeen: sokeudumme usein omille tavoillemme ja rutiineillemme. Ne ovat vain muodostuneet, sen kummemmin suunnittelematta.

Ammattitaitoinen valmentaja osaa tässä kohtaa kyseenalaistaa, lempeästi mutta jämäkästi, rutiineitamme ja haastaa meitä kehittämään niitä niin, että ne palvelevat oikeasti hyvinvointiamme ja tavoitteita.

Ammattitaitoisella valmentajalla on myös sanansa sanottavana asiakkaan energiatasosta, hän ymmärtää mistä elämänvoimamme syntyy ja osaa tarvittaessa tarttua tähänkin.

TÄMÄN PÄIVÄN RUTIINIT LUOVAT TULEVAISUUDEN TULOKSET

Joskus vähän kirpaisevankin analyysivaiheen tavoite on luoda asiakkaalle fiksut viikkotason rutiinit, joita hiotaan joskus kauankin. Niin kauan, että ne toimii!

Tämän kohdan työstäminen on silti vaivan arvoista: on tutkittu, että hyvinvoivien ja elämässään itsensä aikaansaaviksi kokevien ihmisten salaisuus on, että he ovat oppineet, paitsi ajankäytön 3 klassista sääntöä (priorisoi, delegoi, opi sanomaan ei) – he ovat oppineet luomaan itselleen fiksut viikkotason rutiinit.

Rutiinithan juurtuessaan – olivatpa ne sitten huonoja tai hyviä – menevät osittain autopilotilla, joten on äärimmäisen tärkeää tsekkailla niitä aika ajoin ja tutkia, mihin ne ovat sinua viemässä.


KESKITY PAREMMIN POMODORO TEKNIIKAN AVULLA

Tässä keskittymiskykyä haastavassa häiriötekijöiden maailmassa, olen saanut paljon apua soveltamalla muutamana työpäivänä viikossa Pomodoro tekniikkaa.

Pomodoro tekniikka on italialaisen Francesco Cirillon kehittämä ajanhallintamenetelmä, jolla tehtävälistan tekeminen sujuu tutkitusti tehokkaammin. Pomodoro tarkoittaa suomeksi tomaattia ja juontaa klassisesta tomaatin muotoisesta munakellosta. Ideana on keskittyä tehokkaasti yhteen tehtävään kerrallaan lyhyiden jaksojen ajan, joiden välissä pidetään nopeita taukoja.

Toimivuus perustuu siihen, että tehtävät pilkotaan osiin, jolloin isonkin tehtävän aloitus tuntuu helpommalta, ja tehtävään keskittyminen helpottuu, kun häiriötekijät poistetaan ja siihen, että taukojen ajan, aivot saavat palautua.

Lisäksi aivojen tyytyväisyyskeskus hyrisee tyytyväisenä, kun tomaatti kerrallaan, saadaan tehtävät suoritettua.

Ajastimena voi käyttää puhelinta, tai kokeilla erilaisia sovelluksia kuten: Tomato Timer, Focus Booster tai PomoDone.

1. Työskentele yhteen tehtävään keskittyen 25 minuuttia

Valitse ensin selkeästi, mihin tehtävään keskityt yhden pomodoron/tomaatin ajan. Laita ajastin soimaan 25 minuutin päähän, sulje kaikki häiriötekijät pois.

2. Pidä viiden minuutin tauko

Kun 25 minuutin jakso on ohi, pidä 5 minuutin tauko, jolloin annat aivojesi palautua. Hae kahvia, hengittele, kuuntele musiikkia tai meditoi. Tarkoituksena on antaa aivojen hetki levähtää ja irrottaa ajatukset pois käsillä olevasta tehtävästä. Aloita tauon jälkeen uusi pomodoro.

3. Neljän pomodoron jälkeen pidä 20 minuutin tauko

Kun olet suorittanut neljä tomaatin pituista jaksoa, eli olet työskennellyt intensiivisesti kaksi tuntia, on aika pitää pidempi, 20 minuutin tauko. Lähde vaikka pienelle kävelylle, syö välipala tai vaikkapa meditoi.


LÖYDÄ TEKEMISEN ILO JA VAPAA-AJAN NAUTINTO

Elämän tasapaino on mahdollista saavuttaa, ainakin riittävän hyvin, jos satsaat siihen tietoisesti. Laita ainakin kalenteriisi säännöllisesti rutiininen tsekkaus päiviä ja opettele käyttämään yksinkertaisia elämän- ja ajanhallinnan työkaluja.

Aikaansaaminen on palkitsevaa, ja kun lempeään mutta tehokkaaseen rytmiin pääsee, vapaa-ajastakin voi oikeasti nauttia, ilman että huono omatunto tekemättömistä töistä kolkuttelee taustalla.

Mikäli haluat satsata elämääsi vähän enemmän, miksi et hyödyntäisi ammattilaisen palveluita? Itse ainakin olen hyötynyt, vaikka valmentaja olenkin, säännöllisestä ammattilaisen avusta, kun omassa elämässäni pyristelen eteenpäin.

Ulkopuolisen valmentajan ”Out of box” -ajattelu laajentaa ja kirkastaa myös omaa näkökulmaa.

Jos ammattilainen tuntuu sinusta liioittelulta, voit myös pyytää jotain ystävääsi vastavuoroisiin sparraus sessioihin.

Tärkeintä on, että otat välillä aikaa ja tarkastelet elämääsi ulkopuolisen silmin.

Useimmiten tarkastelu kannattaa, saatamme havahtua myös siihen, että asiathan ovat vallan mainiosti ja että pienellä viilauksella saadaan elämänlaatua ja tehokkuutta nostettua varsin mukavalle tasolle.

Milloin voisit pitää tällaisen inspiroivan session?

Merkitsepä päivä kalenteriisi saman tien. Ei sitku ja mutku.”


Kirjoittaja Auli Hedman, työskentelee koulutusjohtajana Life Coach Academyssä, opettaen uusia itsensäjohtamisen ja elämänhallinnan taitoja ihmissuhdetyön ammattilaisille ja itsensäkehittäjille. Auli työskentelee myös yritysvalmentajana Coaching Labissa, joka on moderni työhyvinvoinnin palvelutalo yrityksille, jotka haluavat kehittää toimintaansa hyvinvoivien ja tiedostavien ihmisten kautta.

Lue lisää

Coaching LAB

Life Coach Academy